Clientenraden

Bij Samen vinden wij het belangrijk dat onze cliënten en bewoners meedenken, meepraten en hun ervaringen delen over de dienst- en zorgverlening. Uw ervaringen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van ons werk. Helaas is een deel van onze cliënten niet meer in staat zelf op te komen voor hun belangen. Toch is het van belang dat zij goed vertegenwoordigd worden in de medezeggenschap. Zeker bij alle huidige veranderingen in de ouderenzorg, de nieuwe wet- en regelgeving en overige beleidsmatige veranderingen. Daarom hechten wij veel waarde aan de rol van onze Lokale en Centrale Cliëntenraad. Deze rol is verankerd in de Wet MCZ (Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen 2018).


De Lokale en Centrale Cliëntenraad

De cliënten en bewoners van Samen worden per locatie vertegenwoordigd in de Lokale Cliëntenraad (LCR). De Centrale Cliëntenraad (CCR) vormt het overkoepelende orgaan en brengt over diverse onderwerpen advies uit aan de Raad van Bestuur van Samen en onderhoudt contact met de Raad van Toezicht.

Wat doet de Lokale Cliëntenraad?

Binnen de Samen is gekozen voor Lokale Cliëntenraad op elke locatie, uitgezonderd Magnushof. De Lokale Cliëntenraad speelt een belangrijke rol in het vertalen van vragen van bewoners en hun familie naar concrete verbeteringen. Ze helpen de brug te slaan tussen de cliënten of bewoners en de organisatie Samen. Zo wordt de stem van elke cliënt en bewoner gehoord. De visie hiervoor is duidelijk: de cliënt staat centraal. Dit betekent zorg, welzijn en ondersteunende diensten afstemmen op de behoeften van de cliënt. De Lokale Cliëntenraad heeft periodiek overleg met de teamleider zorg of welzijn, services en diensten over de dagelijkse gang van zaken op de locatie. Met de hulp van de Lokale Cliëntenraad kan de Centrale Cliëntenraad invloed uitoefenen om de kwaliteit van de zorg en dienstverlening steeds te verbeteren.

Lid worden

Voor een goede balans is een brede vertegenwoordiging in de lokale cliëntenraden wenselijk. Als cliënt of bewoner van Samen, familielid van een bewoner of zorg afnemer bij Samen, kunt u zich aanmelden voor de Lokale Cliëntenraad. Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe leden voor lokale cliëntenraden. Dus heeft u maatschappelijke belangstelling, affiniteit met de zorg en bent u enthousiast om onze zorg en dienstverlening verder te ontwikkelen? Meld u dan aan voor de Lokale Cliëntenraad! Meer informatie hierover kunt u vragen bij de locatie zelf of mail de Centrale Cliëntenraad via ccr@wzgsamen.nl.

Wat doet de Centrale Cliëntenraad?

Nadat zaken besproken zijn de bij Lokale Cliëntenraad, komt het bij de Centrale Cliëntenraad terecht. De raad maakt zich sterk voor de algemene belangen van de cliënten van Samen. Het gaat hierbij om onderwerpen die de belangen van locaties overstijgen. Zo toetst en controleert de Centrale Cliëntenraad het beleid van Samen. Verder heeft zij invloed op belangrijke zaken die cliënten aangaan. Ook onderhoudt de Centrale Cliëntenraad een netwerk van relaties, zowel intern als extern met bewoners, cliënten en cliëntenorganisaties. Voor het bestuur van Samen is de Centrale Cliëntenraad een klankbord om wensen en ideeën van cliënten en hun naasten goed te kunnen wegen.

Missie

De Centrale Cliëntenraad komt op voor het welzijn en de belangen van alle cliënten van Samen en hun naasten. Zij oefent invloed uit op de besluitvorming van de zorginstelling. Behouden en verbeteren van de kwaliteit van zorg en veiligheid van cliënten staat daarbij voorop. De cliëntenraad en de bestuurder zijn daarbij partners in een organisatie die goed is voor de cliënt. Zij doet dit vanuit de visie waarbij de wens en de behoefte van de cliënt centraal staat en het leefklimaat en de zorg zoveel mogelijk zijn afgestemd op de behoefte van de cliënt. Er is directe zeggenschap door de cliënt zelf mogelijk en indirect door de cliëntenraden.

Hoe vult de Centrale Cliëntenraad medezeggenschap in?

Actief signaleren, adviseren en verbinden, dat is de rol van de Centrale Cliëntenraad. Daarnaast fungeert de raad als klankbord voor de ideeën en wensen van cliënten en hun naasten, zodat deze goed beoordeeld kunnen worden. Er is periodiek overleg met de Raad van Bestuur. Daarnaast onderhoudt de Centrale Cliëntenraad contact met de lokale bewoners- en cliëntenraden, evenals met teamleiders van de verschillende locaties van Samen. Verder mag de Centrale Cliëntenraad ongevraagd advies geven over onderwerpen die voor cliënten van belang zijn.

Wie zijn er vertegenwoordigd in de Centrale Cliëntenraad?

Door de komst van de nieuwe wet is in 2019 een nieuwe Centrale Cliëntenraad geformeerd. Anders dan voorheen bestaat deze raad enkel uit vijf externe leden. Zij zetten zich in op vrijwillige basis. De portefeuilles zijn als volgt verdeeld:

  • Revalidatie en behandeling; Aandachtsgebied Financiën: de heer Herman de Groot.
  • Welzijn, Services en diensten; Aandachtsgebied Vastgoed: de heer Elzo van Oosterom.
  • Langdurige zorg; Aandachtsgebied ICT: mevrouw Leontien Josée, vice-voorzitter..
  • Thuiszorg; Aandachtsgebied Contacten/Communicatie: mevrouw Gerda Mechielsen.
  • Informele zorg; Project Radicale Vernieuwing, secundus portefeuilles: de heer Fedde de Boo, voorzitter.

Centrale Cliëntenraad is geen klachtencommissie

De Centrale Cliëntenraad is geen klachtencommissie. Als u een klacht over de zorgverlening van Samen heeft, dan kunt u dit zelf aangeven. Dit kan rechtstreeks aan de zorgverleners of door contact op te nemen met de verantwoordelijke teamleider. Ook kan gebruik gemaakt worden van de klachtregeling voor cliënten.

Cliënttevredenheidsonderzoek

Waardevolle zorg wordt verleend aan mensen die aan de zorg bij Samen zijn toevertrouwd. Daarbij draait het om keuzes die iemand maakt over welke zorg ze willen en hoe ze hun leven willen inrichten. Vanuit deze overtuiging biedt Samen maatwerk in ondersteuning, zorg, wonen en welzijn.

Feedback is belangrijk om deze zorg naar tevredenheid te blijven bieden. Daarom is in overleg met de Centrale Cliëntenraad een nieuwe methode voor het meten van cliënttevredenheid ontwikkeld met als doel de zorg te optimaliseren. Het resultaat ziet u hier en zorgt ervoor dat de persoonlijke zorgbehoeften en wensen van cliënten optimaal worden meegenomen in de zorgverlening.

Wilt u contact opnemen met de Centrale Cliëntenraad?

U kunt de raad het beste bereiken via het e-mailadres ccr@wzgsamen.nl. U kunt ook bellen met het secretariaat via 088 – 619 4645.