Klachten

Binnen Samen streven wij ernaar om onze bewoners en cliënten een omgeving te bieden die zoveel mogelijk aansluit bij zijn of haar wensen en zorgbehoeften. Wij blijven daarom graag in gesprek met de cliënt en/of diens mantelzorger om af te stemmen wat u gewend bent en wat Samen hierin voor u kan betekenen. Wij vinden het belangrijk dat u zich prettig bij ons voelt en tevreden bent over onze zorg en diensten.


Bent u ontevreden over iets of heeft u het idee dat iets beter kan?

Praat erover met de medewerker die erbij betrokken is.  Wilt of kunt u dit niet? Praat er dan over met de leidinggevende van die medewerker. Samen kunt u tot een oplossing komen en de situatie verbeteren.

Vindt u het lastig dit gesprek aan te gaan? En/of wilt u in vertrouwen praten met iemand die niet bij de situatie betrokken is?

In de praktijk kan het zijn dat u ergens ontevreden over bent. Als u in vertrouwen met iemand wilt spreken die niet bij de situatie betrokken is, kunt u een beroep doen op onze onafhankelijke klachtenfunctionaris. Onze klachtenfunctionaris is in dienst van het LSR, landelijk steunpunt (mede)zeggenschap, een zelfstandige organisatie die is gespecialiseerd in dienstverlening op het gebied van klachtenopvang. De klachtenfunctionaris luistert naar uw verhaal, geeft u advies en kan u helpen bij het bespreken van de onvrede of het indienen van een klacht.

De klachtenfunctionaris biedt altijd een luisterend oor, zodat u uw verhaal goed en in vertrouwen kunt vertellen. Pas daarna bespreekt de klachtenfunctionaris met u of er eventueel vervolgstappen nodig zijn. Bijvoorbeeld door samen een gesprek te voeren met de persoon over wie u onvrede heeft. Komt u er ondanks gesprekken met de medewerker en/of leidinggevende niet uit? Werkt bemiddeling door de klachtenfunctionaris ook niet? Dan kunt u een officiële klacht indienen. De klachtenfunctionaris kan u hierbij adviseren

Klachtenregeling

Contact

Babs Hooijer - b.hooijer@hetlsr.nl

Aukje Piekema - a.piekema@hetlsr.nl


U kunt direct contact opnemen met onze onafhankelijke klachtenfunctionaris. Dit kan zowel telefonisch, per email of via het onderstaande contactformulier.



Babs Hooijer

Aukje Piekema


U kunt ook een brief sturen: Het LSR t.a.v. Babs Hooijer of Aukje Piekema, Postbus 8224, 3505RE Utrecht. Of vul onderstaande formulier in.



"*" geeft vereiste velden aan

Onvrijwillige Zorg

Heeft u vragen over onvrijwillige zorg? Over zorg waar u het niet eens mee bent? Dan kunt u contact opnemen met de cliëntenvertrouwenspersoon voor de Wet zorg en dwang. Deze ondersteunt u bij het bespreekbaar maken van uw vragen en/of klacht en bij het zoeken naar een oplossing. Alles wat u vertelt is vertrouwelijk en wordt niet gedeeld tenzij u daar uitdrukkelijk toestemming voor geeft. De cliëntenvertrouwenspersoon is niet in dienst bij Samen.

De cliëntenvertrouwenspersoon Wet zorg en dwang (CVP Wzd) is:

Sanne Jonker
Tel. 06 256 449 06
Mail. s.jonker@zorgstem.nl

Wie kan een klacht indienen?

  • Cliënten van Samen
  • Hun vertegenwoordigers, zaakwaarnemers of gemachtigden
  • Hun nabestaanden

Waarover:
• De manier waarop medewerkers omgaan met de cliënt (bejegening)
• De zorg die verleend wordt aan de cliënt of die níet verleend wordt aan de cliënt
• Standpunten of beslissingen over de zorg aan de cliënt

Bij wie:
Via bovenstaand klachtenformulier

Andere mogelijkheden bij:

Externe klachtencommissie Facit
Als het indienen van een klacht of de bemiddeling van de klachtenfunctionaris niet het gewenste resultaat heeft, kunt u een formele klacht indienen bij de externe klachtencommissie Facit waarbij we zijn aangesloten. Zie hiervoor het reglement op de website van Facit. Het staat u vrij om uw klacht direct bij de externe klachtencommissie in te dienen. Als u dat wilt, begeleidt onze klachtenfunctionaris u bij het officieel indienen van de klacht en bij het traject dat daarna volgt.

Geschillencommissie Zorg
Samen is aangesloten bij de geschillencommissie. Als er een geschil is tussen u en ons over de inhoud van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst of de totstandkoming of uitvoering daarvan, kunt u een geschil aanhangig maken bij de Geschillencommissie Verpleging, Verzorging en Geboortezorg volgens het reglement van de Geschillencommissie. Deze vindt u hier.

Ook vanuit de organisatie kunnen wij een geschil voorleggen aan de Geschillencommissie. Daarvoor hebben wij wel uw instemming nodig.

Klachten Wet Zorg en Dwang (WZD)

Indien u een klacht heeft die betrekking heeft op de Wet Zorg en Dwang, dan kunt u deze indienen bij de Klachtencommissie Onvrijwillige Zorg (KCOZ). Op de website van het KCOZ vindt u meer informatie over de procedure en de wijze waarop u uw klacht kunt indienen.

Meer informatie over de het indienen van de klacht en de behandeling van een klacht vindt u in ons klachtenreglement