Duidelijke vragenlijst
De vragenlijst is duidelijk en makkelijk in te vullen. Er worden geen moeilijke woorden gebruikt. Ik vind het fijn dat er ruimte is om extra toelichting te geven. Zo kan ik uitleggen waarom ik iets vind, en dat helpt de organisatie om gerichte verbeteringen door te voeren. Het invullen zelf is eenvoudig: je krijgt een mailtje met een link, en verder spreekt alles voor zich.
Nadenken over de vragen
Een leuke vraag vind ik bijvoorbeeld: ‘Hoe zou jouw ideale afdeling eruitzien?’ Zulke vragen maken het invullen van de lijst leuker en laten me nadenken over wat ik echt belangrijk vind.
Tops
Wat ik nog handig zou vinden, is dat je tussentijds kunt opslaan. Dan kun je de vragenlijst in delen invullen en later verdergaan. Ook vind ik het belangrijk dat kritiek of ideeën voor verbetering worden meegenomen. Alleen zo kan er echt iets veranderen. De vragenlijst is anoniem, maar het zou fijn zijn als je ook je naam zou kunnen doorgeven, als je dat wilt.
Een extra tip: aan het einde van de vragenlijst zou een open vraag goed zijn, zoals ‘Wilt u nog iets kwijt?’ Zo kunnen kleine verbeterpunten snel zichtbaar worden en opgepakt worden.
Kortom, duidelijke vragen en ruimte om toelichting te geven maken de vragenlijst waardevol. Zo kunnen cliënten echt helpen om de zorg beter te maken.”
Naar aanleiding van de tip en ervaringen van mevrouw zal Samen de open vraag aan het einde van de vragenlijst toevoegen vanaf 2026 en de andere punten bespreken met het onderzoeksbureau Facit.